Er zijn zes videocasussen beschikbaar:
- drie casussen over interculturele sensitiviteit tijdens individuele begeleiding (studieloopbaangesprekken).
- drie casussen over interculturele sensitiviteit in groepsituaties (werkgroepbegeleiding).
Iedere casus bestaat uit een uitgespeelde situatie met bijbehorende interviews met de betrokkenen. De situaties zijn op waarheid gebaseerd: de voorbeelden komen voort uit interviews met studenten en docenten. Er zijn verschillende voorbeelden in één scene verwerkt en het gedrag van de docent is vaak wat (of veel) aangedikt, zodat de video’s ook echt tot discussie leiden. De acteurs zijn echte studenten, docenten en begeleiders. Van elke video is ook een versie beschikbaar met Engelse ondertiteling. Ook zijn de uitgeschreven teksten (tweetalig) beschikbaar.
Individuele begeleiding
Uitgebreide beschrijving en profielen in Beschrijving SLC.
Casus 1: studieloopbaancoach Lina wil bij student Junie één boodschap goed laten doordringen: het is eigenlijk beter om nu al te stoppen. Peercoach Vanessa praat na met Junie. Lina en Vanessa worden geïnterviewd over hoe zij het gesprek beleefd hebben.
![]() Gesprek 1 (4:35) |
![]() Student Junie met peercoach Vanessa (4:36) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview peercoach Vanessa (6:55) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
Casus 2: studieloopbaancoach Lina is nu gericht op het voeren van een adviesgesprek, en wil op die manier Junie zo goed mogelijk helpen. Lina en Junie worden geïnterviewd over hoe zij het gesprek beleefd hebben.
![]() Gesprek 2 (6:55) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview SLC Lina (3:30) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview student Junie (1:40) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
Casus 3: studieloopbaancoach Pim wil met Junie kijken naar de mogelijkheden om tot een zo goed mogelijke aanpak van de studie te komen. Hierbij is vooral in het begin ook de sociale integratie van belang. Pim en Junie worden geïnterviewd over hoe zij het gesprek beleefd hebben.
![]() Gesprek 3 (18:22) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview SLC Pim (5:48) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview student Junie (3:01) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
Werkgroepsituaties
Uitgebreide beschrijving en profielen in Beschrijving werkgroep.
Casus 4: Docente Ineke negeert stille studenten tijdens de opdracht om samen criteria voor peer-review op te stellen. Studenten Hafsa en Eelco worden geïnterviewd over hoe zij de bijeenkomst beleefd hebben. Ook docente Ineke geeft aan hoe zij de bijeenkomst vond gaan.
![]() Bijeenkomst 4 (3:13) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview Hafsa (1:54) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview docente Ineke (1:38) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview Eelco (0:43) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
Casus 5: Docente Ineke spreekt nu stille studenten wel aan, maar toont onvoldoende culturele sensitiviteit. Studenten Mary en Naïm worden geïnterviewd over hoe zij de bijeenkomst beleefd hebben. Ook docente Ineke geeft aan hoe zij de bijeenkomst vond gaan.
![]() Bijeenkomst 5 (5:20) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview Ineke (1:26) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview Mary (1:37) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview Naïm (1:42) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
Casus 6: Docente Ineke betrekt alle studenten erbij, op cultureel sensitieve wijze. Ze bespreekt de bijeenkomst achteraf met de interviewer.
![]() Bijeenkomst 6 (6:29) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
![]() Interview docente Ineke (3:07) ![]() ![]() tekst in Ned./Eng. |
Streaming video
De video’s zijn streaming beschikbaar vanuit SURF-media. Meer over video’s bekijken, downloaden etc vanuit SURFmedia.
DVD aanvragen
Als u liever niet afhankelijk bent van een internetverbinding tijdens een training, kunt u een DVD aanvragen met het videomateriaal (gratis). Neem contact op met Janneke van der Hulst (j.vander.hulst@vu.nl).
Naar Hoe zet ik dit in? voor kijk- en reflectieopdrachten en inbedding in trainingen